Terug naar het overzicht

donderdag 22 maart, 2018

Nog veel vraagtekens na dodelijk ongeval zelfrijdende taxi

auto's naderen zebrapad

De schok was groot toen in de VS een voetganger overleed nadat ze was aangereden door een zelfrijdende Uber-taxi. Ook de taxichauffeur slaagde er, door nog onbekende reden, niet in tijdig in te grijpen. Uber heeft daarop direct besloten verdere tests met het zelfrijdend systeem tot nader order op te schorten. Er moet eerst duidelijkheid komen over de precieze oorzaak van het ongeluk en hoe dit in de toekomst te voorkomen. Dit was het tweede ongeval met een zelfrijdende auto met dodelijke afloop. In 2016 kwam een eigenaar van een Tesla om die ten onrechte vertrouwde op de ‘automatische piloot’.

Overigens lijkt het tijdelijk staken van de ritten op de openbare weg verdere experimenten met zelfrijdende systemen niet in de weg te staan. De plannen die onder meer Uber en Google hebben met zelfrijdende auto’s zijn ambitieus. Wel zal dit ongeluk aangegrepen worden om het systeem nog veiliger te maken. Met als doel dat alle auto’s overgaan op een zelfrijdend systeem en dat daardoor het autoverkeer toch veiliger wordt en het aantal files afneemt.

Wie is aansprakelijk bij een ongeval met een zelfrijdende auto?

Er is nog geen specifieke wetgeving opgesteld omtrent de aansprakelijkheid voor een ongeval met een zelfrijdend systeem. De algemene regel is dat de bestuurder van een voertuig in beginsel aansprakelijk is voor letselschade. Dat geldt ook als de persoon op de bestuurdersstoel het zelfrijdend systeem heeft ingeschakeld.

Wel kan de ‘bestuurder’ proberen de schade weer te verhalen op de producent van het systeem. Veel is hierbij afhankelijk van de manier waarop de producent het systeem in de markt heeft gezet en welke randvoorwaarden die daarbij stelt aan ongevallen. De slagingskans voor de bestuurder is nog kleiner als de oorzaak van het ongeluk terug te brengen is naar één specifieke partij die betrokken was bij het ontwerp of het produceren van het system. Denk daarbij aan de softwareontwikkelaar of de chipleverancier. Maar ook de staat van de auto speelt een rol. Slechte banden of het negeren van een onderhoudsbeurt, kunnen ook opgevoerd worden als mogelijke oorzaak van het ongeval.

Al met al zijn zowel de aanbieders van zelfrijdende systemen als de wetgever nog niet klaar met de voorbereidingen voor het op grote schaal introduceren van zelfrijdende auto’s.

Meer weten over het verhalen van letselschade na een verkeersongeval? >>

Uw letselschade zaak met Nostimos bespreken? Bel dan gratis met 0800 – 667 84 66 of maak gebruik van het contactformulier >>

Naar de overige nieuwsberichten >>

Zullen we u terugbellen?

Laat hier uw gegevens achter en ik bel u zo snel mogelijk terug

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.