Nostimos bijeenkomst 18 april 2018 Kasteel Limbricht
Wat te doen als uw cliënt slachtoffer wordt van een ongeval waarbij die ernstig gewond raakt? Welke stappen moet u op zo’n moment nemen en wat kunt u beter niet doen? Hoe maakt u op zo’n belangrijk en impactvol moment het verschil?
En is er leven na ernstig letsel? Deze vragen stonden centraal op de kennissessie ‘letselschade voor assurantieadviseurs’ die Nostimos Letselschadedeskundigen op 18 april jl. organiseerde in het prachtige kasteel Limbricht (gemeente Sittard-Geleen).
Huub van Dijk, directeur / personenschadedeskundige Nostimos regio Zuid-Oost opende de sessie met de veelbewogen en gewelddadige geschiedenis van dit kasteel. Zo werden in 1794 met het binnenvallen van de Fransen de eigenaren van het kasteel met grof geweld verwijderd, diende het kasteel in 1813 en 1814 als lazaret voor duizenden zieke en gewonde Franse soldaten en werd Entgen Luyten in 1674 veroordeeld voor hekserij en stierf in de kerkers van het kasteel. Zij was de laatste ‘heks’ die in Nederland ter dood werd veroordeeld. Indien Nostimos al heel wat jaren eerder zou zijn opgericht, had het kantoor mogelijk al vele slachtoffers en nabestaanden kunnen bijstaan bij het afhandelen van hun letselschadezaak.
Hij vervolgde zijn verhaal met een korte toelichting op de dienstverlening van Nostimos, met zeven vestigingen in verschillende regio’s één van de grootste letselschadekantoren in Nederland. Hij benadrukte het belang van persoonlijk contact met het slachtoffer of de nabestaande, waarbij een bezoek aan huis – indien gewenst – tot de standaardprocedure behoort. Horen en gehoord worden om te komen tot het beste resultaat. Een procedure waar juist ook assurantietussenpersonen van kunnen profiteren. Op het moment dat zij een letselschadezaak overdragen weten ze dat hun cliënt op de best mogelijke manier wordt geholpen en dat zij zelf veel tijd besparen. Een duidelijke win-winsituatie.
Na deze inleiding deelde Luuk Claassens zijn aangrijpende levensverhaal. In november 1997 had Luuk, destijds 11 jaar, een simpele ruzie met zijn één jaar oudere broer, waarop zijn broer hem met een fietsenvlaggenstokje op zijn arm slaat. Door de flexibiliteit dringt het stokje evenwel via de binnenkant van het oog naar binnen vlak langs de hersenstam. Het gevolg: uitvalsverschijnselen aan de linkerhand en het linkerbeen. Zijn leven veranderde totaal. Hij was opeens ‘die gehandicapte jongen’, waarmee vrienden niet wilden afspreken. Het volgen van regulier onderwijs was door de vele ziekenhuisbezoeken, onderzoeken, operaties en behandelingen niet meer mogelijk. Toekomstplannen die voorheen zo vanzelfsprekend leken waren plots onzeker.
Wat volgde was een 14 jaar lang durend letselschadetraject. Via zijn assurantieadviseur is Luuk terechtgekomen bij Nostimos. Waar Luuk soms het gevoel had niet te worden gehoord door artsen en verzekeraars, werd door medewerkers van Nostimos wel geluisterd. Het voelde echt als een partij die naast hem stond, waar hij op terug kon vallen. ‘Persoonlijk’, ‘daadkrachtig’ en ’helder’ zijn een aantal termen die Luuk gebruikt om zijn ervaring te omschrijven.
Nostimos heeft namens Luuk een beroep gedaan op de aansprakelijkheidsverzekering van het gezin voor vergoeding van de door Luuk geleden en nog te lijden materiële en immateriële schade. Na 14 jaar is er dan toch eindelijk een einde gekomen aan zijn letselzaak en heeft hij het leven volledig kunnen herpakken. Inmiddels is Luuk partner, vader, operations-director bij Together 4 Business en schrijver van een mooie gedichtenbundel getiteld ‘Anders dan anderen’ waarmee hij zijn medemensen inspireert. Het verhaal van Luuk bewijst aldus dat je ook na veel tegenslagen een succesvol leven kunt opbouwen. Je kunt niet kiezen wat er op je pad komt, maar wel hoe je ermee omgaat en wat je er vervolgens mee doet.
Jaap Bressers wist vervolgens met een persoonlijk verhaal over zijn dwarslaesie het publiek te raken en te inspireren om meer uit het leven en werk te halen. Jaap, die een baan als internationale topmanager ambieerde, brak op 21 jarige leeftijd tijdens een vakantie in Portugal zijn nek ten gevolge van een duikongeluk. Hoewel er op dat moment duizenden vakantiegangers om hen heen waren, had hij zich nog nooit zo alleen gevoeld.
Toen Jaap later in het ziekenhuis wakker werd, werd hij overmand door gevoelens van paniek en schreeuwde het uit. In eerste instantie kwam er niemand. Toen er vervolgens een verpleegster binnenkwam checkte zij, geheel volgens procedure, de monitoren en liep even snel als ze was gekomen weer de kamer uit. Weer sloeg de eenzaamheid toe.
Tot het moment dat Jaap broeder Carlos leert kennen. Toen veranderde zijn leven opnieuw voorgoed. Broeder Carlos loopt tijdens een paniekaanval naar hem toe, legt zijn hand op Jaaps schouder en zegt de navolgende drie simpele woorden: “It’s okay”. Het is deze kleine, voor Carlos deel van zijn werk uitmakende, handeling die voor Jaap het verschil maakte, die hem het gevoel gaf dat hij werd gezien. Dit gaf hem ook de kracht om het beste van zijn leven te maken. En om zelf zijn medemensen te inspireren door zijn verhaal te delen en zo een ‘Carlos-momentje’ te creëren. In iedereen zit een Carlos, iedereen kan op zijn eigen manier het verschil maken en iets toevoegen. En dat geldt ook voor de aanwezige assurantieadviseurs en belangenbehartigers.
Deze twee inspirerende verhalen laten zien dat er zeker nog leven is na zwaar letsel. Dat het mogelijk is om een succesvol leven op te bouwen. Maar ook dat hierbij voor assurantietussenpersonen en belangenbehartigers een belangrijke rol is weggelegd. Zij kunnen samen het verschil maken door goed en oprecht naar de cliënt te luisteren, zich te verplaatsen in het slachtoffer, een ‘Carlos-momentje’ te creëren en door een slachtoffer te voorzien van goed advies. Wat meer is dan het toepassen van de juridische procedures en regels.
Al met al een waardevolle kennissessie, wat over en weer meer inzicht gaf in wat nodig is voor het goed bijstaan van slachtoffers van letselschade.
Het symposium werd afgesloten met een heerlijk buffet bereid door de chef-kok van Kasteel Limbricht, waarbij de aanwezige assurantieadviseurs en medewerkers van Nostimos op informele wijze ervaringen deelden.
Heeft u vragen naar aanleiding van deze bijeenkomst?
Wilt u uitgenodigd worden voor de volgende bijeenkomst? Meld u aan voor onze nieuwsbrief