Het vertegenwoordigen van uw belangen na een medische misser of een incident tijdens een ziekenhuisopname is niet iets waar wij helaas bij kunnen helpen. Hieronder leest u echter wel waar u kunt beginnen:

Medische fouten

Klachten indienen
Als er sprake is van een medische fout of misser, is het van belang dat u de verantwoordelijke arts aansprakelijk stelt. U mag verwachten dat het ziekenhuis en de arts open zijn in het gesprek over de fout of verkeerde diagnose, en eerlijk verantwoording nemen voor eventuele tekortkomingen in de medische behandeling.

Indien dit niet het geval is, kunt u op twee manieren een klacht indienen: bij de klachtencommissie van het ziekenhuis en bij het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Ook kunt u tekortkomingen in de zorg melden bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Meer informatie over deze mogelijkheden vindt u op de website van de Letselschade Raad.

Indien de medische fout is begaan in een academisch ziekenhuis, kunt u ook de Nationale ombudsman verzoeken om uw klacht te behandelen. Voor advies over het indienen van klachten kunt u terecht bij NPCF.

Aangifte doen
Als u slachtoffer bent van onzorgvuldig handelen, kan het nodig zijn om aangifte te doen bij de politie. Bijvoorbeeld als de betrokken persoon niet bevoegd was, niet over voldoende deskundigheid beschikte of als de gevolgen ernstig zijn. NPCF kan adviseren of aangifte doen zinvol is.

Juridische bijstand
Op de volgende pagina vindt u informatie over het strafproces en juridische ondersteuning. Zoekt u hulp bij het afhandelen van schade? Klik dan op ‘financiële hulp na medische fout’.

Rechten tijdens strafproces
Na het doen van aangifte beslist het Openbaar Ministerie of er een vervolging plaatsvindt. Als slachtoffer hebt u bepaalde wettelijke rechten, zoals:

Letselschade claimen?

Contact met NostimosMooyman

Benieuwd wat de letselschade-experts van NostimosMooyman voor u kunnen betekenen? Klik op onderstaande knop.

Neem contact op