Terug naar het overzicht

woensdag 8 februari, 2023

Aansprakelijkheid letselschade door product

Bent u gewond geraakt door een product dat niet naar behoren functioneerde? Dan is er sprake van letselschade door een product. Er komen in dit geval een aantal vragen op u af. Zo is een belangrijke vraag natuurlijk wanneer een product gebrekkig is of niet veilig. En wie is er aansprakelijk bij letselschade en hoe toont u dit aan? U leest het allemaal in dit blog!

Letselschade melden Heb ik recht op schadevergoeding

Letselschade door gebrekkige producten
Een gebrekkig product; wat betekent dat precies? Artikelen zijn gebrekkig als ze u niet de veiligheid verschaffen die u ervan mag verwachten. Heeft u bijvoorbeeld verwondingen opgelopen door een elektrische deken die in brand vloog, terwijl u de deken op de juiste manier gebruikt heeft? Dan is dit een voorbeeld van een onveilig product.

Voorbeelden van onveilige producten

Hieronder vindt u meer voorbeelden van onveilige producten:

  • Scooter met een kapotte rem;
  • Ladder die afbreekt;
  • Kruik die water lekt;
  • Bedorven vlees, vis of andere etenswaren;
  • Medicijnen die ernstige bijwerkingen hebben;
  • Geëxplodeerde snelkookpan.

Wie is er aansprakelijk bij letselschade door een product?

De grote hamvraag is natuurlijk wie er aansprakelijk is bij letselschade door product. Hier komen meerdere partijen voor in aanmerking, namelijk de fabrikant van het product of de importeur van het product. Als onduidelijk is wie de importeur of de fabrikant is, is de leverancier van het betreffende artikel degene die verantwoordelijk gehouden kan worden.

Het achterhalen van de fabrikant is niet altijd eenvoudig. U kunt in dat geval het beste terug naar de winkel waar u het artikel gekocht heeft om te vragen waar en door wie het product vervaardigd is.

Aansprakelijkheid letselschade: wat moet u aan kunnen tonen?

Hoe zit het dan met de schuldvraag? Dit is wat veel mensen zich afvragen. Bent u slachtoffer van letselschade door een gebrekkig product, dan hoeft u niet aan te tonen dat de fabrikant schuldig is aan de gebrekkigheid van het product.

Maar wat dient u dan wel te kunnen bewijzen? U moet laten zien dat u schade heeft geleden én dat het betreffende item de oorzaak van die schade is. Ook is het verstandig om de claim binnen vijf jaar in te dienen, want na die vijf jaar heeft u namelijk geen recht meer op een schadevergoeding.

Bewijsmateriaal bij letselschade door product

Wilt u de andere partij aansprakelijk stellen voor de letselschade die u door de onveilige werking van een product heeft opgelopen, dan is het van belang dat u over voldoende bewijsmateriaal beschikt. Deze bewijzen heeft u nodig om aan te tonen dat uw verwondingen het gevolg zijn van het gebrekkige item. Denk bijvoorbeeld aan het aankoopbewijs van het artikel dat uw letsel heeft veroorzaakt. Maar ook de gebruiksaanwijzing kan van pas komen. Verder zijn een doktersverklaring en foto’s van het letsel zeker nuttige zaken om aan te denken.

Schakel onze hulp in!

Aansprakelijkheid letselschade is soms een complexe zaak en kan in veel gevallen overweldigend zijn. Weet dat u er niet alleen voor staat! Als ervaren specialist bij letselschade staan we u bij en bieden we u gratis hulp bij het vaststellen van de schuldvraag en bij het bepalen en verzorgen van de schadeclaim. Zo kunt u zich volledig richten op uw herstel.

Neem daarom gerust contact met ons op via ons gratis telefoonnummer 0800 – 667 84 66 of stuur een berichtje naar info@nostimos.nl. Ook buiten kantooruren blijven we bereikbaar en wel op het volgende telefoonnummer: 076 – 541 60 20. We helpen u meteen verder!

Letselschade melden Heb ik recht op schadevergoeding

Zullen we u terugbellen?

Laat hier uw gegevens achter en ik bel u zo snel mogelijk terug

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.