Nederland fietsland. Nergens ter wereld wordt zo massaal de fiets gepakt om naar school of het werk te gaan, een bezoekje te brengen of erop uit te trekken. De voordelen van fietsen zijn dan ook groot: lekker buiten, gezond, geen files, overal tussendoor, nooit een parkeerplek zoeken, 24 uur per dag beschikbaar en goedkoop.
Toch begint er zich meer en meer een kentering af te tekenen als het gaat om fietsen. Het aantal ongevallen neemt namelijk in z’n totaliteit toe. Veilig Verkeer Nederland heeft becijferd dat jaarlijks maar liefst zo’n 65.000 fietsers op de Eerste Hulp van een ziekenhuis belanden. Opvallend daarbij is dat het aantal omgekomen fietsers onder de 60 jaar is gedaald van 85 naar 54 per jaar, terwijl een fietstocht met dodelijke afloop van 60-plussers is gestegen van 96 naar 135 per jaar.
Drukte en snelheidsverschillen op fietspaden
Voor de toename zijn twee belangrijke oorzaken aan te wijzen. Allereerst de opmars van de elektrische fiets. Inmiddels telt Nederland er 1,9 miljoen, die ook vaker door 50-plussers worden gebruikt. Het gemak van de elektrische fiets en de snelheid maakt dat men vaker de fiets pakt en meer kilometers rijdt. Terwijl die snelheid in combinatie met oudere bestuurders en grote verschillen in snelheid met het overige fietsverkeer juist ook relatief vaak leidt tot een ongeval. Zeker op de steeds drukker wordende fietspaden. Maar ook het aantal ongevallen met racefietsers is de afgelopen acht jaar meer dan verdubbeld. Hier is de oorzaak evenwel vaker het rijden in groepjes die moeten uitwijken voor de overige fietsers, waardoor de fietsen elkaar raken en men uit balans raakt en valt. Wat met die snelheden ook al snel tot een bezoek aan het ziekenhuis leidt.
Gevaarlijke rotondes
Een andere oorzaak is het toegenomen aantal rotondes, inmiddels ruim 5.000. Primair aangelegd om de verkeersveiligheid en doorstroming te bevorderen, blijkt met name dat eerste aspect lang niet altijd goed uit de verf te komen. Een belangrijke oorzaak is de diversiteit aan rotondes en – nog lastiger – de diversiteit aan verkeersregels. Voor zowel de fietsers als de automobilisten is het lang niet altijd duidelijk wie voorrang heeft. En zeker als ze daarbij ook onoverzichtelijk zijn en slecht verlicht, leidt dat tot onnodig veel ongevallen.
Sinds 1998 wordt al gepleit voor eenheid in rotondes, vastgelegd in een richtlijn. Helaas worden deze regels nog te vaak genegeerd. Van de 253 rotondes binnen de bebouwde kom met de meeste ongevallen, voldoet maar liefst 65 procent niet aan de richtlijn. En dat leidt weer tot onveilige situaties en onnodig veel ongevallen.
Verbeteren fietsveiligheid
Jaarlijks staat Nostimos zo’n 200 personen bij die het slachtoffer zijn van een fietsongeval. Regelmatig betreft het onnodige en schrijnende gevallen. Een afname van dit aantal zou dan ook wenselijk zijn. Wij pleiten er dan ook voor dat zoveel mogelijk mensen gevaarlijke situaties voor fietsers melden bij de Fietersbond. Zodat we allemaal nog jaren in veiligheid kunnen genieten van het fietsen en dat is wat Nederland nu juist zo bijzonder maakt.
Zelf slachtoffer van een fietsongeval? Meld het en wij gaan kosteloos voor u aan de slag >>